De cele mai multe ori, să întreții o mașină este mult mai ieftin decât să cumperi una nouă. O relație de lungă durată se întreține cu atenție și, uneori, cheltuială, dar dacă faci totul cum trebuie, te vei bucura mulți ani de mașina ta. Iată 10 sfaturi de care trebuie să ții cont.
-
Întreținere: Pornește la drum cu o mașină bună
Aproape orice mașină va rezista mulți ani dacă e întreținută corect, dar unele modele sunt mai predispuse la defecțiuni decât altele. Modelele japoneze sunt legendare pentru fiabilitatea lor, dar nu trebuie excluse nici modelele europene, care sunt, în general, mai ieftin de reparat. Cea mai economică soluție e alegerea unei mașini la mâna a doua cu cel mult 50.000 km la bord – vei evita costurile mari ale deprecierii din primii ani de viață a mașinii.
-
Întreținere: Respectă programul de mentenanță
Urmează cu religiozitate indicațiile de întreținere din manualul mașinii. Fă exact ce este specificat, la intervalele specificate și încearcă să nu exagerezi – chiar dacă service-ul își propune și alte operații, dacă nu sunt trecute în manul, nu trebuie efectuate. Ai în vedere faptul că unele mașini au nevoie de operații de întreținere scumpe la un rulaj mai mare. Nu trișa, mai ales dacă ți-ai propus să petreci mai mulți ani la volanul acestei mașini.
-
Întreținere: Găsește un mecanic de încredere
Service-urile de reprezentanță sunt cele mai dotate, dar sunt scumpe și multe nu au o reputație foarte bună. Dacă mașina ta se apropie de sfârșitul perioadei de garanție, caută deja un mecanic bun. Dacă îl găsești, spune-i că intenționezi să păstrezi mașina pe termen lung și că vrei să construiești o relație de afaceri durabilă. Dacă e un mecanic bun, va înțelege că e în interesul său să te păstreze de client.
-
Întreținere: Instituie un fond de reparații
Și cele mai fiabile mașini se mai strică, iar o factură de service cu patru cifre te va face să intri urgent într-un showroom în căutarea unei mașini noi. Ai în vedere însă că vechea mașină va trebui să genereze constant reparații anuale de peste 3.000 de euro timp de cinci ani ca să te coste la fel de mult ca o mașină nouă. Decele mai multe ori, să repari vechea mașină e mult mai ieftin decât să cumperi una nou. Odată ce creditul mașinii tale a fost rambursat, depune în continuare rata într-un cont bancar. Dacă ai strâns 2.000 de euro, sunt bani suficienți pentru a acoperi eventualele reparații costisitoare neprevăzute.
-
Întreținere: Condu cu atenție
Pare la mintea cocoșului, dar puțini respectă această regulă. Nu trebuie să devii paranoic, mașinii îi face bine să împingi accelerația la podea din când în când. Nu trebuie să conduci însă agresiv tot timpul – atât mașina cât și nervii tăi se vor uza rapid. Ferește-te de accidente, o daună majoră va face aproape imposibil să readuci mașina la starea inițială.
-
Întreținere: Păstrează mașina curată
Vopseaua nu are doar rolul de a face mașina să arate bine, ci și să protejeze caroseria de rugină. Spală mașina cu regularitate, curăță urmele lăsate de păsări cât mai curând posibil și tratează caroseria cu ceară o dată la patru luni, și mașina va arăta bine mulți ani de acum înainte. La spălătorie, insistă să se șteargă marginile ușilor și capotelor. Curăță și praful din compartimentul motor. Un motor curat îi va reaminti mecanicului că ții la mașina ta și va fi mai atent.
-
Întreținere: Ascultă-ți mașina
Fii în permanență atent la zgomote neobișnuite, vibrații, mirosuri, orice nu pare în regulă. Nu accepta ca un mecanic să-ți spună că “e normal” – dacă ai condus această mașină ani buni, știi deja ce e normal. O idee bună este să lași un prieten de încredere să conducă mașina o dată pe an – anumite probleme generate de uzură apar atât de gradual încât este ușor să treacă neobservate. Dacă e ok pentru tine, dar prietenului i se pare că e ceva în neregulă, e timpul pentru o vizită la service.
-
Întreținere: Când ceva se strică, repară-l imediat
Cel mai important pas în a păstra o mașină vreme îndelungată este să-ți dorești asta. Micile probleme, ca uzura tapițeriei, plastice rupte în interior sau problemele electrice pot transforma mașina la care ții într-o rablă care te scoate din sărite. Nu lăsa aceste probleme mărunte să se adune, repară totul imediat ce s-a stricat pntru a păstra mereu mașina “ca nouă”.
-
Întreținere: Cunoaște-ți mașina
Încearcă să afli cât mai multe lucruri despre mașina ta. Nu trebuie să să devii mecanic auto pentru a-ți păstra mașina vreme îndelungată, dar dacă știi cum funcționează mașina ta vei putea depista mai ușor problemele când apar și e mai puțin probabil că vei fi taxat de un mecanic mai puțin scrupulos. Femeile, în special, riscă să fie păcălite de mecanicii din service. Știința e putere.
-
Întreținere: Trebuie să știi când să te desparți de mașină
Multe mașini pot rula zeci de ani, dar sunt împrejurări în care când trebuie să fii conștient că îți trebuie o mașină nouă. De regulă, acest moment apare când mașina a fost implicată într-un accident grav. Dacă structura mașinii a fost afectată, oricât de bine ar fi reparată, vei avea mereu probleme cu uzura neuniformă a pneurilor, geometria roților sau protecția în caz de accident. Verifică periodic starea elementele structurale ale mașinii. Dacă rugina a devenit o problemă, mașina nu te mai poate proteja în cazul unui accident.